måndag 11 oktober 2010

Det fortsätter.....

Det här fick jag skickat till mig.

Jag har gjort biten som beskriver mig med fetstil. Tydligen har jag inga egna åsikter eller kan tänka själv.

Men som sagt kom och kolla själv så får du bilda dig en egen uppfattning.


"En negers uppväxt"

FTW använder svart kvinna för att göra pengar på rasism

Till den mest seglivade och öppet omfamnade svenska rasismen hör den som visar sig i populärkulturen. Idag 2010 när vita Sverige förfasas över att SD kommit in i riksdagen kan samtidigt företaget FTW-productions sätta upp stå-upp-komikshowen "En negers uppväxt" där den svarta kvinnan Marika Carlson används som alibi för att låta vita människor tillbringa en kväll med det gamlaa hederliga rasistiska nöjet att skratta åt en så kallad "neger".

Marika Carlsson kan vara förvirrad, självhatande eller bara ett exempel på en svart människa som är så fullständigt och brutalt ryckt från sina rötter att hon för en billig penning och en klapp på huvudet säljer ut sig till vita människors behov av att få vara rasister i organiserade former. Men det är mindre intressant än att vita människor i form av FTW-productions organiserat ett rasistiskt spektakel för andra vita människor i Sverige år 2010.

De vita människorna bakom företag FTW productions är komikerna Helena Sandklef, Magnus Betnér, Mats Betnér, Mia Persson och Sam Jansson (http://www.ftwproductions.se/about/). Vissa av dessa likt Magnus Betnér har samtidigt något slags anti-rasiststatus och därför är det bara ännu viktigare att de ställs till svars för sin rasism.

Spektaklet "En negers uppväxt" är ett klassiskt exempel på rasistkomedi för vita människor behov av att "få vara rasister men ändå inte vara rasister". I USA där den här "komiska" traditionen går långt tillbaka har afroamerikanerna tryckt tillbaka företeelsen bort från offentligheten. Senast när den vita komikern Michael Richter (från Seinfeldt) försökte återinföra N-ordet på stå-upp-scenen fick det konsekvenser för honom och han ber än idag om ursäkt för detta. Ska vi låta Magnus Betnér och hans vita komikervänner komma undan som ingenting har hänt. Afrosvenskarna riksförbund har anmält produktionen för hets mot folkgrupp. Ni kan också göra ert för att komikerrasiterna ska få stå till svars.

Café Pan-Afrika

12 kommentarer:

  1. Men snälla rara nån.. hur MÅR dom där människorna???? Man får nästan en känsla av att det ligger RIKTIGA rasister bakom som använder detta bakvända sätt att trakassera dig!!!!! Många hemma kan dom hur som helst inte ha!!!

    "Magnus Betnér och hans vita komikervänner..."??? Jag får häftiga SD-vibbar av den där texten!! Seriöst!!

    SvaraRadera
  2. Du ska inte klaga Marika, du får en massa gratis material!

    För detta är humor. På riktigt.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Neger är också ett väldigt roligt ord.

    Som Özz Nujen skulle sagt: Neger, neger, neger, neger, neger, neger, neger, neger, neger, neger, neger, neger, neger, neger, neger, neger, neger, neger, neger, neger, neger.

    SvaraRadera
  5. Rasism, jotack Café Pan-Afrika har massor av det, för där styr tydligen *vita Svenskar* över sina svarta slavar..

    För Marika, du saknar väl helt egen vilja, självdistans och behov av att dela med dig av ditt liv?

    Free Marika! (Räkna med att se Betnér på Aftonbladets förstasida om någon vecka med titeln "SVENSK KOMIKER kan ÅTALAS för SLAVHANDEL")


    Att Marika skulle sakna fri vilja för att hon är svart.. *DET* är rasism på hög nivå.

    SvaraRadera
  6. Tillåt mig att säga, HA HA HA, måste ju vara någon rolig komiker som är bakom den där stämningen...

    SvaraRadera
  7. Alla ni som kommenterar, vet ni hur det känns att bli kallad för det ordet? Vet ni hur förnedrande det är när en vilt främmande människa på gatan ropar det ordet till dig? Vet ni historiken bakom ordet? Vet ni varför detta ord är så laddat? Vet ni vilka som började använda det och i vilket syfte? Förrän ni vet hur det känns så kommer ni aldrig fatta varför folk det berör eller de som vet historia bakom reagerar som de gör.Och det spelar ingen roll att Marika är svart, det är fortfarande förnedrande oavsett vem som säger det. Ni kan inte sitta här och tycka att det är ok att förlämpa ett helt folk men era enkla bortförklaringar. Lär känna någon det berör ellr läs en bok så lär ni få en annan bild.

    SvaraRadera
  8. Gillar inte copy-paste, till skillnad från Pan ovan. Redan uttalat mig i ärendet under rubriken Anmälan: http://marikacarlsson.blogspot.com/2010/10/anmalan.html?showComment=1286850662975#c4955243076639916482

    Man blir bara så trött på folk.

    SvaraRadera
  9. Seriöst, skärp er... Nej imorgon ska jag gå o köpa mig en Negerboll.

    SvaraRadera
  10. Marika, igår var jag och såg din föreställning! Helt underbart! Jag hade ett stort leende på läpparna hela vägen hem, tack! Jag förstår att många kan bli provocerade av ditt ordval, som du själv sa igår det är ett laddat ord, men jag hoppas att någon från Afrosvenskarnas Riksförbund tog sig tid att gå och titta på din föreställning så tror jag att de mjuknar i sin kritik. Jag tycker ordet är fruktansvärt och ska aldrig igen bli accepterat men jag förstår verkligen din poäng! Än en gång, tack för en fantastiskt rolig kväll blandat med en perfekt dos allvar!

    SvaraRadera
  11. Till Pan:

    Vet du hur det känns att bli kallad svennejävel?
    I guess it´s the same!
    Väx upp och sluta spela offer för fan.

    Man gör inte ord mer "laddade" än man vill.


    Hoppas och önskar att jag kan gå och se föreställningen. Vad jag har hört och läst så ska den vara fantastisk.
    Så Marika, fortsätt du göra det du gör och använd de ord du vill!

    SvaraRadera
  12. läs på föfaaan! Magnus å co hade varnat att inte kalla det för en negers uppväxt, åsså gjorde hon det, så det slutade med att alla trodde att det var deras fel (speciellt magnus).

    SvaraRadera